دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری آموزشی
S. P(1997)نیز معتقد است:"رهبری عبارت است از توانایی اعمال نفوذ بر گروه و سوق دادن آن به سوی هـدفهای مـوردنظر، منبع این قدرت یا اعمال نفوذ، جنبهء رسمی دارد که همان تکیه زدن بر مسند مدیریت، در یـک سازمان است."
بهطور کـلی، میتوان رهبری را اینگونه تعریف کرد:"رهبری، فرایند اثرگذاری فرد یا گـروهی از افـراد (به عـنوان رهبر) بر فرد یا گروهی دیگر از افراد(یعنی پیـروان) به مـنظور دستیابی به اهدافی مشخص در شرایطی خاص است."با توجه به این تعریف، رهبری تابعی از سه عـامل رهـبری، پیرو و موقعیت است. در زمینهء تفاوت ایـن دو مـفهوم نیز بـهطور کـلی مـیتوان چنین بیان داشت:
رهبر با ایجاد تغییر سـروکار دارد، ولی مـدیر برای برخورد با پیچیدگیهاست.
رهبران از طریق ایجاد بصیرت نسبت به آینده، جهت را مشخص میکنند و از طـریق انـتقال این دید به افراد و الهامبخشی، آنان را بـرای غلبه بر موانع آمـاده میسازند. اما مـدیران خوب از طریق برنامهریزی رسمی، و طـراحی ساختارهای سـازمانی خشک، نظم و انسجام را موجب میشوند.
رهبران نگرش شخصی و فعالی نسبت به هدفها دارند، ولی مدیران نگرش انفعالیتری دارند.
رهبران مـیتوانند هـدفهای گوناگونی داشته باشند، اما در مدیریت اولویـت بـا اهداف سـازمانی است.
رهبران در پستهای پرمخاطره کـار مـیکنند و اغلب در معرض مخاطرهجویی و خـطرپذیری قـرار میگیرند؛ بهویژه هنگامی که موقعیت خوبی پیشآمده باشد و دستاوردهای مهمی در میان باشد. ولی مدیران کار را یـک فـرایند توانمندسازی میدانند که تلفیقی از افکار و افراد در تـعامل بـاهم، برای تدوین راهبردها و تصمیمهاست.
رهبران بـا کـارهای فـکری سروکار دارند، ولی مدیران تـرجیح میدهند با افراد کار کنند و از فعالیتهای مجرد اجتناب میورزند.
در رهبری، سلسله مراتب مطرح نیست، درحالیکه در مدیریت ابزارهای نفوذ و اعـمال قـدرت بهطور سلسله مراتبی در اختیار مدیران قرار میگیرد(هدایتی نیا و علوی، 1385).
مدیریت و رهبری آموزشی
-------
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری آموزشی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 30
حجم فایل: 0
قیمت: 35200 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 30 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
رهبری آموزشی
تعاریف رهبری و تفاوت آن با مدیریت
با توجه به مـطالعات وسیعی که در زمینهء تفاوتهای موجود میان رهبری و مدیریت صورت گرفته است، دیگر جایی برای این تصور نادرست که این مـفهوم مـترادف هستند، باقی نـمیماند. رهبری در اصل نسبت به مدیریت مفهوم وسیعتری دارد و مدیریت نوع خاصی از رهبری بـه شـمار میرود که در آن،کسب هدفهای سازمانی بر سایر هدفها اولویت دارد. پس از بررسی جامعی در ادبیات مدیریت، استاگ دیل Stage deayl
(1974) به این نـتیجه رسـید کـه:"تعاریفی که از رهبری وجود دارد، تقریبا به تعداد اشخاصی است که کوشیدهاند این مفهوم را تـبیین کنند"(هدایتی نیا و علوی، 1385).
رهبری بـرحسب ویـژگیها و صفات فردی، رفتار فردی، نفوذ در دیگران، الگوهای تعاملی، روابط، نقشها(وظایف)، تصور دیگران دربارهء نفوذ قانونی آنان تعریف شده است. نمونهء بعضی از این تـعریفها کـه طـی چند دههء اخیر بیان شدهاند به شرح زیر است:
از نظر تاتنبام، رهبری عبارت است از: نفوذ میانفردی Interpersonal Influence
که در وضـعیتی خـاص از طریق فرایند ارتباطات در جهت دستیابی به هدف یا اهدافی معین اعمال میشود(میر کمالی، 1389).
استونر، رهبری را فرایند هدایت و اعـمال نـفوذ بـر فعالیتهای گروه یا اعضای سازمان تعریف میکند. به عقیدهء وی، این تعریف سه کاربرد مهم دارد: نخست آنکه رهـبری در رابـطه با زیردستان و پیروان مطرح میشود؛ چون این افراد باید دستورات رهبر را بپذیرند. دوم آنکه رهبری مـستلزم تـوزیع نـابرابر قدرت میان رهبر و اعضای گروه است و تردیدی نیست که قدرت رهبر به مراتب از پیروان بیشتر است. و سـوم آنـکه رهبری مستلزم توانایی برای اعمال نفوذ بر رفتار پیروان است (استونر Stoner برای مشاهده توضیحات فایل
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری آموزشی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری آموزشی - رهبری آموزشی تعاریف رهبری و تفاوت آن با مدیریت با توجه به مـطالعات وسیعی که در زمینهء تفاوته...
"">دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری آموزشی اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری آموزشی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️ دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️ بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️ دانلود سریع و مستقیم ✔️ دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبری آموزشی